Ganesha, Bangkok, Thaiföld.

Home » Ganesha, Bangkok, Thaiföld.

 239 ember olvasta mar el ezt az írást

Ganesha, emberi test, elefánt fej, ő Ganesha (ejtsd: ganésa), a hinduizmus elefántfejű, embertestű félistene, aki a hindu mitológia szerint Shiva és felesége, Párvati fia. 

Thaiföldön Phra Phicanet-nek (พระพิฆเนศ) nevezik és többnyire a művészet félisteneként tisztelik.

 A vállalkozások félisteneként ő a Kezdetek és az Akadályok Ura, – mind világi, mind szellemi értelemben, – aki elhárít minden akadályt egy induló üzlet, utazás, próbálkozás elől. A tudományok és művészetek védnöke, a bőség, a szépség, a bölcsesség és az értelem istene. Krisztus előtt 2000 évvel írt imában találtak olyan feljegyzést, mely Ganesha-ra utalhat.

A mitológia szerint rendkívül éles elméjű, ezért Vjásza Déva, a szent életű bölcs neki diktálta le a Védák egyik fontos művét, a Mahábháratát. A legenda szerint Ganesha azt kérte Vjásza Dévától, hogy megállás nélkül diktáljon. A szent életű bölcs azzal a feltétellel fogadta el a kérést, ha Ganesha csak azt írja le, amit meg is ért. Nagy szorgalmában Ganesha-nak elkopott az íróeszköze, ezért, hogy ne kelljen abba hagynia az írást, letörte az egyik agyarának a végét és azzal folytatta.

Elefántfejű történetének egyik ismert változata az, hogy Shiva isten távolléte alatt Párvati életet adott gyermeküknek. 

Egyik alkalommal Párvati elhatározta, hogy megfürdik és fiát kérte meg arra, álljon őrt a fürdőhöz vezető út bejáratánál, hogy senki ne zavarhassa. Eközben, hosszú évek után érkezett meg Shiva, aki nem tudta, hogy gyermeke született és a gyermek sem tudta, hogy Shiva az ő apja. A fiú, anyja utasítását követve feltartóztatta Shivát, aki éktelen haragra gerjedt. Veszekedés alakult ki közöttük, Shiva megkérdezte, tudja-e a fiatalember, hogy ki ő. A fiú közölte, nem tudja, nem is fontos számára, ugyanis ő parancsot teljesít, ezért senkit nem enged be a palotába. Ekkor Shiva kardot rántott és levágta a fiú fejét. A veszekedés hallatán Párvati is előkerült, de, amint meglátta fia fej nélküli testét, elájult. Miután eszméletéhez tért, felháborodottan vonta felelősségre Shivát, akivel közölte, hogy a saját fia fejét vágta le. Shiva kétségbeesetten keresni kezdte a levágott fejet, de sehol sem találta. Minél inkább közeledett a reggel, Shiva annál idegesebb és nyugtalanabb lett, hiszen ha a nap felkel és addigra nem lesz meg a levágott fej, nem tudja újraéleszteni fiát. Végső elkeseredésében azt az utasítást adta az embereinek, hogy az első útjukba kerülő élőlény fejét vágják le és hozzák elé. Ez az élőlény történetesen egy elefánt volt. Shiva először megnövelte a test súlyát, hogy elbírja a nagy méretű fejet. Miután a test új életre kelt, megáldotta azt, a Ganesha nevet adták neki, aki minden akadályt el fog hárítani.


Ganésát négy kézzel ábrázolják, a kezében lévő tárgyaknak szimbolikus jelentősége van. A fejsze a ragaszkodás köteleit vágja el, a lótusz virág a tisztaság jelképe, a kötél jelképezi a ragaszkodásoktól való megszabadulást, ugyanakkor azzal vonja közelebb a híveit, a kezében lévő agyar az áldozatvállalást jelképezi.  

Sokszor ábrázolják trident-tel és kedvenc édességével, ami egy tálban van, de ez nem a falánkságot, hanem a lelki gyakorlatok utáni felszabaduló édes érzést szimbolizálja.

Indiában viszont egyes ábrázolásokon kígyóval a derekán látható. Ezt azt jelzi, hogy időnként nem tudja kordában tartani falánkságát. Történt ugyanis, egy alkalommal annyira jól lakott, hogy úgy érezte rögtön szétdurran a hasa és ezt megelőzendő elkapott egy arra csúszó kígyót és a derekára csomózta.

Termetes  pocakja a jó és rossz dolgok könnyed megemésztését, a teljes elfogadást jelképezi. Nagy feje arra utal, hogy a sikerhez, nagyban kell gondolkodni. Kedves tekintete rendkívüli koncentrálásra utal. Hatalmas füle a tanulásra összpontosít, míg kis szája a fölösleges beszéd elkerülésére utal. Csonka agyara az áldozat vállalásra utal, kezét áldó, vagy védelmet adó kéztartásban (mudra) tartja.

Minden istenségnek van hátas állata, Ganesha-nak az egér (patkány) az, aki minden akadályon átbújik, átrágja magát, ezért ő egy pozitív szimbólum. Ganesha a nagy teste miatt nem tud eljutni mindenhova, de hátas állata minden lyukba be tud bújni. Még gyerekkorában egy hatalmas egér félelemben tartotta a barátait, ezért Ganesha lasszóval befogta és meglovagolta. A prófécia szerint ezért lett később Ganesha hátasállata. 

Ganesha, avagy Phra Phikanet Thaiföldön szobor formájában már számos ősi helyen régóta jelen van, pl. Lopburi-ban, Surat Thani-ban, Nakhon Ratchasima-ban.


Bárki, bármilyen korosztály, bármilyen foglalkozást űző személy kérhet korlátlan áldást tőle, mert ő egy kedves, intelligens, segítőkész isten, a siker istene. A legsikeresebb napok az imádsághoz és a kéréshez a kedd és a csütörtök, de minden hónap minden napja alkalmas. Felajánláskor gyertyát, olajat, füstölőt kell vinni, áldozathoz tiszta vizet, tejet, kókuszdiót, édességet, érett banánt, cukornádból készült italt, illetve ezek közül bármelyiket. Semmilyen húst nem szabad felajánlani! Többnyire vörös lótusz virágot kell felajánlani Ganesha-nak. 

Egyik Ganesha mantra; “Meghajtom magam előtted Ganesha, aki minden akadályt elhárítasz az utamból. Védelmet és áldást kérek tőled.” 

A Ganesha szobor elhelyezésénél a legfontosabb a kényelem és az alkalmasság. Többnyire kelet felé kell néznie, de nyugat kivételével más égtáj is elfogadott. 

Fontos, hogy más imádottakkal ne keveredjen, pl. ne helyezzék Buddha szobor közelébe.

 Leslie Grand, valamint a Bussadee Thai szorgos kis csapata mind programok szervezésében, – melyhez nem kérünk előleget, – mind ingyenes tanácsadásban áll az érdeklődők rendelkezésére. Bővebb információ a Thaiföldi programok szervezése nevű Facebook csoportban.

Email: [email protected]

Utazás 7 személyes SUV-val.

Kedvcsinálónak ajánljuk az Evisa L. Dosa YouTube csatornát.