Wat Phra Kaew, Smaragd Buddha Temploma, Bangkok, Thaiföld.

 50 ember olvasta mar el ezt az írást

Wat Phra Kaew, Smaragd Buddha Temploma, amelyet  Thaiföldön a legszentebb buddhista templomnak tartanak, a Nagy Palota falain belül található. Phra Putthayodfa Chulalok, azaz I. Rama király kezdte el az építését 1782-ben és 1784-ben lett kész. Akkoriban a palotát fából építették, egyedül a Wat Phra Kaew épült téglából.

Valójában ez egy kápolna, a Phra Ubosot, ugyanis itt nem laknak szerzetesek. 

A Wat Phra Kaew-ban őrzik a thaiok legszentebb Buddha ábrázolását, a Smaragd Buddha-t, angol nyelven Emerald Buddha. 

A hiedelem szerint ha a Smaragd Buddha szobor egyszer örökre kikerül a templomból, az a monarchia végét jelenti majd.    

A Phra Ubosot thai stílusban készült épület, melyet séma, azaz szent határkövek vesznek körül. Mind a négy oldalán fedett, nyitott oldalfalú pavilonok vannak, (Sala), amelyekben a hívők ülve hallgathatták a benti prédikációt. 

Hátsó homlokzata előtt egy bronzból öntött remete szobra, Cheevok Komaraphat látható ülő helyzetben, aki a hagyományos thai orvoslás nagymestere. III. Rama király öntette, a hagyományos thai orvoslás elismerésének jeléül. Az épület külső falait aranyozott és színes üveg mozaikok díszítik. 

A kápolna talapzatát megannyi Garuda motívum díszíti, kezükben egy-egy Naga-t avagy sárkánykígyót tartva. A gyöngyházba rakott ajtó paneleket és ablakokat I. Ráma király uralkodása alatt készítették. 

A Smaragd Buddha mögötti falon található falfestmény a buddhista kozmológia jelenetét ábrázolja: ég, föld és pokol, míg az első részen a Buddha megvilágosodása látható. Ezt a két festményt Bangkok kezdeti uralkodása idején festették, és soha nem festették újra

A két oldalfalat, amelyek a Buddha életét és a Buddha korábbi életének epizódjait mutatják, III. Rama király uralkodása alatt kijavították. 

A legenda szerint a Smaragd Buddha Indiából származik, de egyes források sri lankai, illetve thai eredetre is utalnak. Egyik eredetre sincs egyértelmű bizonyíték, a szobor alapos megvizsgálásának hiánya miatt. Sok legenda és egymásnak ellentmondó történet is létezik.

Egyes feljegyzések szerint  a Smaragd Buddhát 1434-ben, az Ayutthaya-korszak idején találták romeltakarítás közben egy olyan templomban, amit előtte villámcsapás sújtott. Ezt követően a buddha ábrázolást a templom apátjának lakóhelyére helyezték át, aki később észrevette, hogy a kép orrán lévő stukkó kiszáradt, megrepedezett és ezáltal a zöld belső felszínre derült. Az apát eltávolította a stukkót, és egy zöld, féldrágakőből faragott buddha alakot talált. 

 Két évvel később a Lanna királyság fővárosába, Chiang Maiba akarták szállítani, de az elefánt, amelynek a hátára erősítették, minden alkalommal Lampang felé indult. Ezt égi jelnek vélték, így a Smaragd Buddha a következő 32 évben Lampangban maradt. 1468-ban Tiloka király költöztette Chiang Maiba, ahol a Chedi Luang nevű nagy sztúpában tartották.

 A későbbiekben a szobor a burmaiak sorozatos támadásai miatt különböző templomokba lett áthelyezve, mígnem az 1560-as évek elején vitték Vientiane-ba a mai Laosz fővárosába. Itt 214 évig maradt

Taksin király uralkodása alatt Chakri tábornok, legyőzte Vientiane-t és a Smaragd Buddhát Thonburi-ba költöztette, a Wat Arun templomba. 

Chakri tábornok, miután átvette a hatalmat Taksin királytól, megalakitotta a Rattanakosin-királyságot. Ő lett a királyság első uralkodója I. Rama néven.


I. Ráma király 1784 március 5-én, miután a Wat Phra Kaew templom megépült a királyi palota területén, a Smaragd Buddhát a Chao Phraya folyó nyugati partjáról nagy pompával átszállíttatta oda.  

A Rattanakosin-korszak elején a Smaragd Buddhát eltávolították a Wat Phra Kaew-ból és az utcákon vonultak fel vele, hogy megtisztítsák a várost és a vidéket a különféle járványoktól, mint például a pestis és a kolera.

Ezt a gyakorlatot azonban IV. Ráma király uralkodása alatt abbahagyták, mivel attól tartottak, hogy a szobor sérülhet a felvonulás során, valamint azt a gyakorlati gondolkodási irányt folytatták, hogy a betegségeket a baktériumok okozzák, nem pedig a gonosz szellemek.

A Smaragd Buddha a hagyomány szerint,“jólétet, elővigyázatosságot és védelmet nyújt annak az országnak, amelyben éppen lakik”.

A sötétzöld szobor álló, 66 cm magas, 48,3 cm a kör kerülete és egyetlen jáde kőből faragták. Tehát a szobor anyaga nem smaragd, ugyanis a smaragd szó jelentése thaiul “mély zöld szín”.

A meditáló testtartást, amelyben ábrázolják, az észak thaiföldi Lanna iskola stílusában faragták. Akkoriban azonban a meditáló stílus nem volt túl népszerű ábrázolási forma az országban, ezért feltételezik sokan a srí lankai, vagy az indiai eredetet.

A Smaragd Buddha mindkét oldalán áll egy-egy kb. 3 méter magas koronás Buddha kép. III. Ráma király parancsára 1841-ben bronzból öntötték, arany és drágakövekkel borították. III. Ráma király az északit Phra Phuttha Yodfa Chulalok nevűnek, a délit Phra Phuttha Lerdla Sulalai-nak nevezte el és I. Ráma és II. Ráma  királyoknak szentelték őket. 

A kicsi, ülő Buddha-képet meditációs testtartásban Phra Samphut Panni-nak hívják. 

Thaiföldön három évszak van, ezért, bent a kápolnában, minden évszakban átöltöztetik a Smaragd Buddhát az évszaknak megfelelő ruházatba.


I. Ráma készített két öltözetet, egyet nyárra és egyet az esős évszakra, a harmadikat pedig III. Rama készítette téli avagy a hideg évszakra. A ruházat cseréjére a 4. a 8. és a 12. holdhónap első fogyatkozásakor, március, augusztus és november környékén kerül sor.

Ezt a rituálét csak a király, vagy a megbízottja végezheti.

Mindegyik alkalommal maga a király tisztítja meg a képet az összes összegyűlt portól, majd megváltoztatja a szobor fejfedőjét

A király megbízottja felmászik és elvégzi a szobor ruhadarabjainak megváltoztatására szolgáló rituálét, miközben a király imákat énekel az istenség számára.

Ebből az alkalomból a király vizet hint a szerzetesek és más megjelentek feje fölé, miközben az istenség áldását kéri a következő évszakra.

A két olyan ruhakészletet, amelyet egy időben nem használnak, a Királyi Palota területén tárolják.

Az istenség öltözete nyáron hegyes arany és ékszer korona, valamint drágakövekkel és féldrágakövekkel ellátott   dísztárgyak, medál, számos karkötő, amelyek a válltól a bokáig díszítik a szobrot. 

A hideg évszakban gyöngyökből álló, aranyszállal átszőtt köpeny van rajta, mely a nyaktól lefelé, mintegy poncsó használatos, valamint arany fejdísz gyémántokkal.

Az esős hónapokban  fülbevaló arany, zománc és zafír díszítéssel. Ebben az évszakban az arany ruházat az istenség bal vállát takarja csak, a jobb válla van csupaszon hagyva.

Ceremóniákat a Smaragd Buddha templomában más alkalmakkor is tartanak, például a Chakri-napon, amely nemzeti ünnep. 1782. április 6-a, a Chakri-dinasztia megalapításának éve. A király és a királyné, a királyi család kísérete, valamint a miniszterelnök, a Védelmi Minisztérium és más kormányzati szervek tisztviselői imákat kántálnak a templomban. 

Leslie Grand, valamint a Bussadee Thai szorgos kis csapata mind programok szervezésében, mind ingyenes tanácsadásban áll az érdeklődők rendelkezésére. Bővebb információ a Thaiföldi programok szervezése nevű Facebook csoportban.

Email: bussadeethai@gmail.com

Utazás 7 személyes SUV-val.

Kedvcsinálónak ajánljuk az Evisa L. Dosa YouTube csatornát.