Skandináv kerékpártúra, 71. nap. Norvégia, Svolvaer.

Home » Skandináv kerékpártúra, 71. nap. Norvégia, Svolvaer.

Skandináv kerékpártúra, 71. nap. Norvégia, Svolvaer. 2011. július 18.-a.

Július18. hétfő, a 71. napom

Volt mellettem ezen az álom helyen egy német lakókocsi, benne idősebb pár. A mama olyan kis minden lében kanál, mindenkihez odament, mindenkinek volt pár kéretlen jó tanácsa. A lakóautóhoz volt egy motoros aggregát, amit este a tévézéshez beindítottak. Nem sok lehet neki hátra, (már az áramfejlesztőnek) iszonyatos zajjal ment, durrogott, hörgött, csattogott, kíváncsi lennék a tv-ből mit hallottak.

Skandi 1540

Na, ez a mama reggel azzal indított, hogy véletlenül bekapcsolta a riasztót. Olyan sziréna szóra ugrottam ki a sátorból, mintha 20 tűzoltó autó érkezett volna. Kiugrottam, mama kint állt, és nyomkodta a kulcstartót… Na mindegy, jó álmom volt, ¾ 9 volt, tehát épp időben szólt a riadó.

Skandi 1541

Nagyon komoly lelki tusát vívtam: menni vagy nem menni? Ez volt a kérdés. Elég sűrű szürke fellegek borították az eget, pár szem eső is cseppent, és ez döntött. Pakoltam, hisz vár Lofoten! (Esővel várt.) Egy csöndes mellékút a 81-es, egy nagy hullámmal találkoztam szembe, a komp futott be a túloldalról, annak a rakománya jött egy konvojban. Egy cseh (!) busz vezette, a szerpentinen nem tudtak előzni. Mert szerpentin, meg emelkedő az volt. És lélegzetelállító táj. Nem zengek ódákat, de még mindig nem teltem be vele.

Skandi 1542
Skandi 1543
Skandi 1544
Skandi 1546

Mára a cél ugye Lofoten volt, ahová Skutvikból indult a komp. Nem tudtam a menetrendjét, gondoltam, hogy nem túl sűrűn indul, mégis csak 50 km-es út. Addig 35 km nagyon kemény hegyi út volt, az volt a napi feladat, többet úgysem tudtam volna menni. Volt időm nézelődni, rengeteget toltam emelkedőkre. Dél körül értem el Hamaroy-t, az egyetlen nagyobb falut az úton. A horgászturizmus és a különböző északi szafarik lehet a település éltetője, erre van, ahogy láttam, alapozva minden. Szép nagy, és méreg drága kempingje is van, fel sem merült bennem…

Skandi 1547
Skandi 1548
Skandi 1549
Skandi 1550

A legjobban egy egészen apró dolog ragadott meg, az egyik központban levő buszmegálló. Le is fényképeztem. A takaros kis fából épült váróban egy kis könyvtár volt berendezve. Két polcon könyvek sorakoztak, és ameddig az utasok várják a buszt, lehet olvasgatni, és repül az idő. Szerintem szenzációs ötlet. Nyitva volt egy Spar is, kíváncsiságból benéztem, még van mit ennem, de hátha. Olcsó margarin, és egy kilós vödör alma dzsem volt, ami megérte, megvettem.

Skandi 1551

Fél háromkor értem Skutvikba, pár lakóautó állt már sorban, negyed hétkor indult a következő hajó Amúgy egy nap 3 járat van. 11; 18.15; és 23 órakor. Volt négy szabad órám. Szétnéztem, a szokásos fa fogadóépület, tiszta WC, barátságos (és üres) váróterem. A mellékhelyiség forró vize beindította a fantáziámat, először egy borotválkozás, majd hirtelen ötlettel egy hajmosás következett. Belefért az időmbe.

Skandi 1552
Skandi 1553

Közben azért szaporodtak az utasok, befutott egy svéd busz is. Már addig is megnézték a (kompon az egyetlen) biciklimet, a kb. 50 svéd pedig körülállta. Egy idősebb nő fordított, (nem mindenki beszélte az angolt) és komoly előadást kellett tartanom az egész útról, a szerkezetről. Egész lámpalázas voltam ennyi ember előtt! Alig oszlott a kíváncsi sokaság, épp enni készültem, befutott egy német busz, és épp mellettem állt meg. Az ablakából egymásnak mutogató emberektől rossz előérzetem lett, visszaraktam a felvágottat, és pár perc múlva vagy harminc kieli német örült neki, hogy az utamon hazafelé valamikor szeptember végén talán útba ejtem őket. A második előadás már rutinosan ment!

Skandi 1554
Skandi 1555

Végül csak sikerült ennem, volt idő fénykép-sétára is, sőt még olvasni is tudtam. Főleg hogy fél hétkor még nyoma sem volt a kompnak. Kissé megkésve azonban befutott, és majd egy óra késéssel elindultunk. Az idő nagyon szomorúra váltott, szinte kár volt színes fényképet csinálni, hisz minden szürke volt.

Skandi 1556
Skandi 1558
Skandi 1559
Skandi 1560
Skandi 1563

Útközben kikötöttünk egy apró, párházas szigetcsoporton, Skrován, majd 9 után megérkeztünk Svolvaerbe. Ekkor már szemetelt az eső, nem akartam tovább indulni. Elég nagy településnek látszik, nem volt egyszerű hirtelen sátorhelyet találni. Nem akartam nagyon elázni, sürgetett az idő. Végül egy lakókocsi parkoló helynél kötöttem ki, nem messze a víztől, (bár itt minden közel van hozzá). Van WC, zuhany, csak épp a billentyű-kóddal nyíló ajtók belépőkódját egy automata adja ki. Potom 250 kr-ért, 10.000 Ft-ért. Humorérzék az van. Kicsit nehezítette a sátorverést a szikla talaj, de megáll ez cövek nélkül is. Most csak az én súlyom rögzíti, remélem nem fogytam annyit, hogy az igen erős szél arrébb rakjon. Éjfél van, a mai film az elmarad. Gyorsan alszom, hátha reggel meglepiből ragyogó kék ég fogad. Hideg nincs, 19 fok van kint. Jó éjt!

Skandi 1568
Skandi 1576
Skandi 1578
Skandi 1579

71. éjszaka Norvégia, Lofoten-félsziget, Svolvaer kikötőjében. 68°14’08.71″ 14°34’19.87″