Skandináv kerékpártúra, 60. nap. Norvégia, Narvik.

Home » Skandináv kerékpártúra, 60. nap. Norvégia, Narvik.

Skandináv kerékpártúra, 60. nap. Norvégia, Narvik. 2011. július 7.

Július 7. csütörtök, az utazásom 60. napja

Három norvég lakókocsi éjszakázott mellettem, a legközelebbiben egy család, apa, anya, kislány. Voltak vagy jó húsz méterre, de a papa úgy horkolt, hogy éjszaka egy párszor felébredtem rá, és reggel 7 előtt is az volt az ébresztőm. Azt csak elképzelni tudom, hogy milyen hangerővel szólt ez „házon belül”. Nem baj, gondoltam, hogy nehéz 45 km. áll előttem. Pár falat szerény reggeli, olajos hal, a legmeguntabb dolog, az összepakolás, majd elindultam.

Az első, ami szemet szúrt, a csupasz sziklák rengetege. Eltűnt a növényzet, illetve kimerült mohában és zuzmóban, ami a sziklákon nőni tudott. A majdnem fekete színű kövek az idő által legömbölyítve, mint hatalmas kavicsok feküdtek egymáson. A mélyedéseket vagy hó, vagy hólé töltötte ki. Száz és száz jéghideg, kristálytiszta vizű tóba gyűlt az olvadó hólé, és ha az egyik magasságon a mélyedést, mint medrét kitöltötte, akkor vagy egy gyorsfolyású patak, vagy ha a sziklának hirtelen lett vége, egy vízesés alakult ki, és ezen az úton kereste a víz az újabb, a nagyobb gyűjtőhelyet. A táj több tízezer éve kialakuló jellegének megfelelően, így alakulnak ki a szemünk láttára a különböző nagyságú vízelvezetők. Igaz, ez a jelleg változik, hisz a hó mennyiségétől, és az olvadás gyorsaságától függően a víz ereje, és ezzel a környezetformáló hatása is évről-évre változik. Új medrek formálódnak, új vízesések alakulnak, új tavak keletkeznek évről-évre. És ebben a folyamatosan változó tájban lehet csak felismerni igazán a természet szépségét.

Skandi 1372
Skandi 1360
Skandi 1350

Az út kedvem szerint indult, hisz tegnap nagyon magasra jutottam, és gondoltam, hogy innen már lefelé fog vezetni. Így is volt, az első tíz km. húsz perc alatt fogyott el, ami már szinte száguldás! Egyedül voltam az úton, az autós turisták későn kelőek. Az út mellett, a kis tavak, folyók partján szétszórtan mindenütt kis faházak. Nem tudom állandó, vagy csak hétvégi lakóhelyként szolgáltak, de olyan takaros, gondozott volt mindegyik, hogy mindkét célra szívesen elfogadtam volna.

Skandi 1368
Skandi 1369
Skandi 1371
Skandi 1361
Skandi 1370

Az egyik kanyarból kijőve hatalmas figura, egy Troll fogadott. A láthatóan nem működő út menti vendéglő reklámalakja lehetett a nagymosolyú, de kevés fogú alak. Ötletesen találták ki, a bal kezében levő bot, amire támaszkodik, egy élő nyírfa. Na, itt azért befékeztem, és egy emlékfotó erejére kipakoltam az állványt.

Skandi 1373
Skandi 1374

Ezzel a nagy lendület meg is tört, az ereszkedéstől elfogyott a magasság, de újabb hegyek következtek, amikre fel kellett jutni. És innentől Narvikig erről szólt az út, meredek száguldások, és kimerítő kapaszkodások váltották sűrűn egymást. Az, amit este éreztem, nem múlt el egy alvással, rendkívül kimerült voltam. Lehet, hogy korábban leírtam, hogy ezen az úton tulajdonképpen vizsgáztatom is magam, a teljesítőképességem határaira is kíváncsi vagyok. Arra, hogy hol van az pont, amikor a test, azt mondja az akaratnak, tehát az elmének, hogy ennyi, innentől nem tudom a parancsaidat teljesíteni. Nos, ez a pont vészesen közel volt.

Skandi 1377
Skandi 1386
Skandi 1380
Skandi 1379
Skandi 1381

Az idő tiszta volt, és egy kanyarból, nagy magasságból egyszer csak egy csodálatos panoráma bukkant elő. Nem véletlenül egy kilátó-megállót is raktak a szűk út mellé, rögtön kikanyarodtam ide. Előttem volt, mint egy festményszerű térképen Herjangsfjord, távolabb az Ototfjord, a két partján égbeszökő havas hegyek, bal kéz felé a nemes ívű Rombaksbrua híd, ami a fjord fölött átvezet Narvik felé, és valahol a távolban ott ködlött maga az úti cél is. És ez volt az a szükséges adrenalin-fröccs, ami egy időre átlendített a holtponton, és egy pár fénykép, és tíz perc szótlan csodálat után tovább bírtam jönni.

Skandi 1382
Skandi 1384
Skandi 1383

Onnan lefelé vezetett az út, csak fékeznem kellett, és percek alatt ott voltam az E10-E6 elágazásánál. Innen a két út egyben vezet egy darabig észak felé, majd 14 km. után válik el egymástól. Az 10-es, amin eddig jöttem kanyarodik ki Lofotenre, és mint az út melletti tájékoztatóban olvastam, V. Olav király megvalósult álmaként a maga 370 kilométerével a félszigetet is bekapcsolja a turizmus és a hatalmas ország vérkeringésébe. 1958-ban kezdték építeni, és az alagutakkal, hatalmas fjordhidakkal, hegyeket és vizeket leküzdő út megépítése hatalmas emberi teljesítménynek számít.

A másik ág, ami dél felöl, Oslóból érkezik több mint 1400 km-ről, és amit nekem le kell még győznöm, észak felé folytat Nordkapp, az Északi-fok irányába. Az elágazásnál egy pillanatra megálltam, és elgondolkodtam rajta, hogy ha már ennyire feljöttem, (már 360 km.-re északra vagyok a Sarkkörttől) akkor már elugorhatnék az Északi sarkra is. De aztán gyorsan beláttam, hogy elég hülyén nézne ki a szerelvényem sítalppal, így lemondtam a kis kitérőről, és egyelőre Narvik felé vettem az irányt.

Sajnos még volt hátra 15 km. Nem is akármilyen 15! A hídig egyfolytában emelkedett az út, és a hídra olyan meredek, és hosszú kaptató vezetett fel, amivel igencsak meg kellett küzdenem a hirtelen megnövekedett forgalomban. A híd is érdekes volt, mert a túlparti pillérig egyfolytában emelkedett, és csak ott simult ki egy kicsit. Volt időm nézelődni, gyönyörködni jó 50-60 m magasságból a kilátásban.

Skandi 1385
Skandi 1386
Skandi 1390
Skandi 1391

A híd után újra kezdődött a libikóka, a part szeszélyes kanyargását, és hirtelen égbetörő sziklafalait csak így tudták legyőzni az építők. A levegő és az erő megint a végét járta, kínlódva számoltam már nem is a kilométereket, már a méterekért küzdöttem. Két óra múlt mikor beértem a város határába, ahol rögtön egy kemping fogadott. Megálltam, részint megpihenni, részint az árakra voltam kíváncsi. Van 350 koronám, és a kártyámra jövő kedden érkezik a pénz. A kemping egy éjszakára sátorral 140 kr., durván 5500 ft volt, marad a vadkemping.

A bejárat mellett viszont van vízcsap, több nyelven kiírva hogy ivóvíz, így rögtön feltöltöttem a tartályaimat, (7l) és valószínű ide fogok járni míg itt leszek, pár száz méterre álltam csak meg tőle.

Skandi 1389
Skandi 1388
Skandi 1387

Rögtön utána nagy szupermarket, itt Rema 1000-nek hívják. Ebédidő már elmúlt, ideje volt szétnézni, ismerkedni az árakkal, és főleg, ráértem, hisz megérkeztem! 3800 nehéz km. van a hátam mögött, és igaz hogy ennél több, és nehezebb előttem, de az egyik fő célom, az egyik legfontosabb, fordulópontnak számító állomásomat elértem. Majdnem napra pontosan két hónap alatt, ami azt hiszem nem rossz teljesítmény!

Az idővel a tervezetthez képest jól állok. Otthon az fogalmazódott meg, hogy július végén innen el kell indulnom hazafelé, hogy a hideg, és a rossz idő beállta előtt, tehát október végéig még megtegyem a jó 5000 km-es utat. Ez már biztos meglesz. Aztán a térképet, és a Google Earthot, annak a fényképeit böngészve felmerült egy Lofoteni kirándulás, és ottani pihenés lehetősége is. Ez egy 740 km-es kitérő lenne, ennek megtétele után lennék itt, ahol most vagyok, és indulhatnék haza. Most, ebben a pillanatban azt érzem, hogy nem bírom felvállalni!

Próbálgatom a határaimat, de nem akarom azt ész nélkül túllépni. Megnéztem a 740 km útviszonyait, nagyon durvák! Ha itt, most, csak 3-4 napot pihenek, ami nélkül valljuk be, jelen pillanatban egy lépést sem tudok semmilyen irányba tovább menni, akkor marad kb. 18 napom a távra, ami napi több mint 40 km. megállás, és pihenő nélkül hogy ide visszaérjek. Viszont itt az Oslóig tartó egy hónapos út előtt megint muszáj pihennem. Az út tele van hatalmas hegyekkel, alagutakkal, fjordokon való kompátkeléssel, tehát nem lesz nagyon haladós. Közben valószínű szükségem lesz egy-egy pihenőnapra is, tehát ezeket átgondolva most azt mondom, hogy a lofoteni kis kitérő elmarad. Persze lehet, hogy egy-két nap után mást gondolok…

Szétnéztem az árak közt, hát elég kemények. Jelenleg az árfolyam, kb. 39 ft. körül van, ennyi a norvég korona középárfolyama, tehát a váltási illetéket beleszámolva, lehet a kiírt árakat 40-el szorozni, hogy viszonylag reális képet kapjunk. Na, most az első gyorsteszt szerinti árakból írok le egy párat, forintban. A kenyér átlagban 1600 körül van, 1kg legolcsóbb krumpli 800, a húsfélék 4000, felvágottak 3000-től felfelé, a kedvenc, 40dk. csokikrém 600, 1l tej 500, 1l joghurt 900, paradicsom 1400, egy babkonzerv 350, negyed kilo kávé 1300-tól felfelé.

Ez csak egy első gyorsteszt, ami azt mutatja, hogy észnél kell lennem. Ebédre vettem egy 35 dk-s töltött piskótatekercset 600 ért, és aki keres, az talál, sikerült találnom egy 50%-al leértékelt kötözött sonkát, aminek 3 nap múlva lejár a szavatossága (addig úgyis elfogy) 2000-ért. Van még svéd margarinom, vettem egy fej vöröshagymát, a vacsora is mennyei lesz!

Aztán lekanyarodtam a partra, a víztől 3 méterre, egy zöld, szépen nyírt sáv van, a térkép szerint ez egy sétány, és valóban itt, a közelben levő járdán sétálgatnak, futnak a helyiek, de igazából forgalom semmi. A szupermarket 500 m, a centrum 1 km. Még erőt vettem magamon a sátorverés után, és oda is besétáltam, kíváncsi voltam a wifi lehetőségeire, mivel itt a parton elég szegényes, és ami van, az mind védett. Hát a belvárosban ugyanaz, volt egy pont ahol megszámoltam, 64 wifi jött be jól, és egy sem volt, ami nem lett volna jelszóval levédve. Jó kilátások!

Skandi 1392
Skandi 1393
Narvik

A még nyitva tartó egyik üzletközpontban találtam egy Telenor üzletet, érdeklődtem a mobil-internet lehetőségeiről, de szerintük csak egy helyen, egy kikötő közeli üzletben foglakoznak vele. Oda is elmentem, de érdekes nyitva tartást találtam, 10-15-ig lehet őket csak zavarni. Na, majd holnap, amúgy is sok minden felmérendőm van még. Most itt a kis asztalnál, ami mellett sátorozok, kényelmesen megvacsoráztam, és bár közben beborult az ég, hideg még nincs, most 13 fok van, és este 10 óra. Még egy film, és alvás. Holnap folytatom. (Éjjel 3-kor kimentem a sátor elé, akkor ilyen volt a nap.)